Program profilaktyczno - wychowawczy

Program Wychowawczo – Profilaktyczny

Szkoły Podstawowej nr 3

im. Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego

w Praszce

Wychowanie to wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej, społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.

Profilaktyka – proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi I zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących I zaburzających zdrowe życie.

Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego i obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym.

Zadania Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego

Założenia ogólne:

Zgodnie ze wskazaniami działalność wychowawczo-profilaktyczna w naszej szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

1. fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;

2. psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjających rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucie siły, chęci do życia i witalności;

3. społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;

4. duchowej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

5. ekologicznej – upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14 marca 1985r. O Państwowe Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Z 2019r. Poz. 59, oraz z 2020r. Poz. 322, 374 i 567)

  • Wytyczne MEN, MZ i GIS dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020r.

  • Rozporządzenie MEN z dnia 2020r. Zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych szkołach i placówkach.

  • Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2020r. W sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.

2. Wychowanie do wrażliwości naprawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.

3. Działanie na rzecz szerszego udostępniania kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.

4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

5. Wdrażanie Zintegrowanej Strategi Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.

6. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

Misja Szkoły: Nasza szkoła to miejsce, w którym każdy uczeń ma szansę stać się wartościowym, pogodnym, otwartym na dobro i piękno człowiekiem. Przez integralnie podejmowane nauczanie i wychowanie uczeń: jest wszechstronnie wykształcony, potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy, jest ciekawy świata, wrażliwy na dobro, prawdę i piękno. Staje się odpowiedzialny za swoje słowa i czyny, szanuje zdrowie i życie swoje jak i innych ludzi, dostrzega problemy pokrzywdzonych przez los, jest człowiekiem kulturalnym, uczciwym i ambitnym – żądnym sukcesu, ma poczucie własnej wartości i nie ulega negatywnym wpływom. Cele ogólne:

1. Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia

2. Propagowanie zdrowego stylu życia i spędzania wolnego czasu oraz dbania o środowisko

naturalne.

3. Rozbudzanie i rozwijanie możliwości moralnej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych.

4. Umacnianie wiary dziecka we własne siły i w zdolność osiągania założonych celów.

5. Ograniczenie zachowań agresywnych, przemocy i patologii. Bezpieczeństwo – zagrożenia dla

zdrowia i życia.

6. Przygotowanie do pełnienie ról społecznych zgodnie z ogólnie uznanymi w społeczeństwie

normami.

7. Kształtowanie w rodzicach poczucia odpowiedzialności i przynależności do szkoły.

8. Przygotowanie młodego człowieka do poczucia dumy z własnego miejsca zamieszkania oraz

historii i kultury narodu. Wychowanie do wartości i kształtowanie prawidłowych postaw

patriotycznych.

9. Okazywanie szacunku i odpowiedniej postawy dla Patronów szkoły.

10. Przygotowanie absolwenta do życia w zjednoczonej Europie, do tolerancji i szacunku do

człowieka, innych kultur i religii.

11. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów

dostępnych w sieci.

Klasy I-III

Metody pracy . gry i zabawy . dyskusje na forum grupy . rozmowy . twórczość plastyczna i artystyczna dzieci . wycieczki tematyczne . gry dramowe . scenki improwizowane Formy pracy . praca indywidualna . praca w grupach

Plan działań wychowawczych dla klasy pierwszej

Cel wychowania: Dziecko ma poczucie przynależności do zespołu klasowego Efekty działań wychowawczych: 1. Ma poczucie przynależności do klasy 2. Kształtuje postawy społeczne ( wartości, normy, wzory zachowań).Wyraża potrzebę, chce działać w grupie rówieśniczej i wykazuje odpowiedzialność za efekty pracy. 3. Zna i przestrzega normy postępowania w różnych sytuacjach. Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych). 4. Zna podstawowe zasady dbałości o zdrowie własne i innych.

Cele operacyjne

Zadania

Osoba odpowiedzialna

Sposób ewaluacji

1. Poznajemy się przez zabawę 1. Odpowiadamy na pytania: jaki(a) jestem?, co najlepiej lubię robić?, moja ulubiona zabawka. 2. Wykonanie planszy pod hasłem „To Ty” 3. Pasowanie na ucznia i czytelnika 4. Wspólne wyjazdy klasowe (imprezy kulturalne, wycieczki) – Wychowawca – Pedagog – Dyrekcja – Rodzice – Bibliotekarz Obserwacja: – Wychowawca – Rodzice Rozmowy: – Wychowawca – Rodzice
2. Jesteśmy pełnoprawnymi uczniami szkoły 1. Pasowanie na ucznia. 2. Poznajemy nasze prawa i obowiązki 3. Kształtujemy prawidłowe postawy patriotyczne (100 rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę) 4. Rocznica wyboru Patrona naszej szkoły. 5. Uwrażliwiamy się na potrzeby innych ( osoby niepełnosprawne) – Wychowawca – Dyrektor – Pedagog – SU – Opiekun PCK Integracja z dziećmi, działalność PCK i SU Współpraca z Muzeum
3. Tworzymy grupy zadaniowe 1. Tworzymy klasowe kluby przyjaciół: – kwiatów – porządku 2. Ustalamy zakres obowiązków 3. Dbamy o rozwój fizyczny, o bezpieczeństwo własne i innych 4. Rozwijamy odpowiedzialność za siebie i innych (wolontariat). 5. Rozwijamy kompetencje cyfrowe uczniów. – Wychowawca – Uczniowie – Pielęgniarka szkolna Analiza wytworów pracy dzieci. – Wychowawca – Rodzice
4. Prezentujemy się jako zespół klasowy 1. Przygotowujemy okolicznościowe przedstawienia i prezentacje prac plastycznych 2. Wspólnie omawiamy nasze działania – Wychowawca – Uczniowie – SU – Rodzice – Bibliotekarz Analiza wytworów pracy dzieci. – Wychowawca – Rodzice

Plan działań wychowawczych dla klasy drugiej

Cel wychowania: Dziecko zna normy dobrego zachowania i stosuje zwroty grzecznościowe Efekty działań wychowawczych: 1. Zna i stosuje zwroty grzecznościowe. 2. Szanuje rówieśników, młodszych i dorosłych. 3. Postępuje według przyjętych zasad dobrego wychowania. Relacje kształtowanie postaw społecznych i umiejętności komunikacyjnych. 4. Kształtuje postawy odpowiedzialności za własne zdrowie. 5. Dba o bezpieczeństwo swoje i innych – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) 6. Zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować.

Cele operacyjne

Zadania

Osoba odpowiedzialna

Sposób ewaluacji

1. Potrafimy zachować się w klasie, szkole i miejscach publicznych. 1. Opracowujemy regulamin dobrego zachowania. 2. Dbamy o bezpieczeństwo własne i innych 3.Poznajemy zasady zachowania w instytucjach publicznych 4. Przedstawiamy teksty literackie obrazujące dobre zachowanie 5. Rozwijamy kompetencje cyfrowe uczniów. – Wychowawca – Pedagog – Rodzice – Uczniowie – Bibliotekarz – Pielęgniarka szkolna Rozmowy z dziećmi Obserwacja: – Rodzice – Wychowawca Organizacja dramy na temat zachowania – Wychowawca – Bibliotekarz
2. Poznajemy piękno i tradycje naszej ojczyzny, regionu, miejscowości. 1. Tworzymy i uczestniczymy w kultywowaniu tradycji szkoły, miejscowości, regionu i kraju: – bierzemy czynny udział w uroczystości związanej z rocznicą wyboru Patrona szkoły – kształtujemy prawidłowe postawy patriotyczne – wychowanie do wartości – bierzemy udział w wycieczkach krajoznawczych, imprezach szkolnych i klasowych. -poznajemy legendy związane z historią regionu -poznajemy tradycje szkoły, miejscowości, regionu i państwa. – Wychowawca – Rodzice – Uczniowie – Bibliotekarz
3. Szanujemy rówieśników, młodszych i dorosłych 1. Potrafimy się zachować w klasie i szkole – stosujemy formy grzecznościowe 2. Uwrażliwiamy się na potrzeby innych (osoby niepełnosprawne ) 3. Nie przeszkadzamy sobie w zabawie 4. Rozwijamy odpowiedzialność za siebie i innych (wolontariat). – Wychowawca – Pedagog – Rodzice – Uczniowie – SU Wybór mistrza grzeczności Rozmowy z dziećmi Obserwacja zachowania: -Wychowawca -Rodzice -Nauczyciele

Plan działań wychowawczych dla klasy trzeciej

Cel wychowania: Dziecko umie zachować się w sytuacjach trudnych. Efekty działań wychowawczych: 1. Okazuje szacunek i odpowiednią postawę dla Patrona naszej szkoły. Wychowanie do wartości. 2. Wie do kogo zwrócić się o pomoc. 3. Jest świadome swoich praw. Kształtuje postawy społeczne. 4. Rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i umie na nie reagować. 5. Przygotowuje się do podejmowania działań mających na celu zdrowy styl życia. Profilaktyka uzależnień. 6. Kształtuje umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych. 7. Kształtuje umiejętność profilaktyki zachowań ryzykownych (problemowych)

8. Zna zasady technologii informacyjnej, rozwija kompetencje cyfrowe, matematyczne,

kreatywność i przedsiębiorczość.

Cele operacyjne

Zadania

Osoba odpowiedzialna

Sposób ewaluacji

1. Znamy swoje prawa 1. Jestem dzieckiem i mam swoje prawa 2. Poznajemy praw i obowiązki ucznia. Wybieramy „Mały Samorząd Uczniowski” 3. Bierzemy czynny udział w uroczystości związanej z ROCZNICĄ WYBORU PATRONA NASZEJ SZKOŁY. 4. Poznajemy osoby i instytucje pomagające dzieciom. – Wychowawca – Pedagog – Rodzice – Dyrekcja – Uczniowie – SU Ankieta Rozmowa z dziećmi Obserwacja -Wychowawca -Rodzice
2. Wiemy co jest dobre a co złe 1. Odróżniamy dobro od zła. 2. Rozpoznajemy sytuacje niebezpieczne. 3. Rozmawiamy o sytuacjach trudnych. 4.Zapoznajemy z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej. – Wychowawca – Pedagog – Rodzice – Uczniowie Obserwacje
3. Kształtujemy umiejętności psychospołeczne 1. Szanujemy drugą osobę i potrafimy jej słuchać. 2. Rozpoznajemy i nakazujemy uczucia – radzimy sobie z negatywnymi emocjami 3. Lubimy się – akceptujemy wady i zalety innych 4. Umiejętnie podejmujemy działania mające na celu pomoc słabszy i potrzebującym (umiejętności rozwiązywania konfliktów) 5. Uwrażliwiamy się na potrzeby innych (osoby niepełnosprawne ) 6. Rozwijamy odpowiedzialność za siebie i innych (wolontariat). – Wychowawca – Pedagog – Uczniowie – Pielęgniarka szkolna Obserwacje: -Wychowawca -Rodzice
4. Korzystamy ze zdobyczy techniki i nauki 1.Przygotowujemy się do życia w społeczeństwie informatycznym i informacyjnym 2.Świadomie i odpowiedzialnie korzystamy ze środków komunikacji masowej 3.Wykorzystujemy w praktyce podstawowe zasady posługiwania się komputerem i technologią informacyjną – Wychowawca – Nauczyciel informatyki Analiza wyników konkursów i dokumentacji szkolnej

Klasy IV – VIII

Formy realizacji: 1. Gry i zabawy. 2. Dyskusja w grupie. 3. Dramy. 4. Twórczość plastyczna, techniczna i artystyczna dzieci. 5. Wycieczki turystyczno-krajoznawcze i tematyczne. 6. Warsztaty doskonalące. 7. Scenki rodzajowe. 8. Modelowanie postaw. 9. Kara i nagroda.

Plan działań wychowawczych dla klas IV-VIII

Efekty działań wychowawczych:
  1. Promuje zasady samorządności.

  2. Przygotowuje do pełnienie ról społecznych zgodnie z ogólnie uznanymi w społeczeństwie normami. Rozwój doradztwa zawodowego.
  3. Kształci umiejętność dawania i pomocy potrzebującym (osoby niepełnosprawne, wolontariat).
  4. Okazuje odpowiednią postawę wobec szkoły, jej znakomitej historii – kultywowanie ceremoniału.

  5. Przygotowuje ucznia do poczucia dumy z własnego miejsca zamieszkania.

  6. Przygotowuje młodego człowieka do poczucia dumy z historii i kultury narodu. Kształci wartości i prawidłowe postawy patriotyczne.

  7. Szanuje Polskie dziedzictwo kulturowe i wartości europejskie .

  8. Przygotowuje absolwenta do życia w zjednoczonej Europie, do tolerancji i szacunku do człowieka, innych kultur i religii

  9. Dba o kontakty interpersonalne.

  10. Propaguje zdrowy styl życia i spędzania wolnego czasu oraz dbania o środowisko naturalne. Profilaktyka uzależnień.
  11. Dba o bezpieczeństwo – zagrożenia dla zdrowia i życia, przemoc, agresje i patologie.

  12. Rozwija kompetencje cyfrowe, matematyczne, kreatywność i przedsiębiorczość. Bezpiecznie i odpowiedzialnie korzysta z zasobów dostępnych w sieci.

TREŚCI WYCHOWAWCZO–PROFILAKTYCZNE DO REALIZACJI NA GODZINACH WYCHOWAWCZYCH

OBSZAR 1. Przygotowuje do pełnienie ról społecznych zgodnie z ogólnie uznanymi w społeczeństwie normami.

Zadania

szczegółowe

Cele

Sposób realizacji

Propozycje tematów lekcji wychowawczych

1. Integracja środowiska szkolnego i klasowego – Nawiązać bliskie i serdeczne kontakty w grupie rówieśniczej – Rozwijać problemy w twórczy sposób, radzić sobie z własnymi emocjami – Zachowywać się w sposób kulturalny i akceptowany społecznie – Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego i przyjęcie uczniów klas I w poczet społeczności szkolnej
– Uroczyste obchody świąt – Organizowanie konkursów szkolnych – Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego Ja” poprzez wspieranie ucznia w jego działaniach, prawidłowe komunikowanie się i stwarzanie atmosfery wzajemnego zaufania – Codzienne wdrażanie do używania form grzecznościowych i kulturalnego zachowania 1.Zapoznajmy się 2.Wybór samorządu klasowego. 3.Organizacja pracy na lekcjach wychowawczych. 4.Prawa i obowiązki ucznia. 5.Czy już wychowujesz siebie? 6.Budujemy atmosferę zaufania w klasie. 7. Jak zjednać sobie przyjaciół? 8. Pracuję nad swoim charakterem. 2. Kształtowanie właściwej postawy wobec ludzi– Dostrzegać potrzeby własne i innych ludzi, zachować się asertywnie – Samopomoc koleżeńska – Zajęcia wyrównawcze – Zajęcia w ramach wolontariatu – Indywidualna pomoc nauczycieli 1.Oceniamy nasze zachowanie. 2.Nasze wyniki w nauce i zachowaniu. 3.Jak sobie radzić ze stresem? 4. Jak pomagać i nie zaszkodzić?4. Uświadomienie uczniom istniejących zagrożeń (nikotynizm, alkoholizm, narkomania, agresja)– Rozpoznać grożące mu zagrożenia – Powiedzieć „Nie” – Zna konsekwencje zdrowotne wynikające ze stosowania używek– Pogadanki na tematy dotyczące zagrożeń oraz jak im przeciwdziałać – Konkursy tematyczne – Wystawy1. Skutki palenia tytoniu. 2. Narkotyki – droga do nikąd. 3. Alkohol szkodzi. 4. Nałogi, nawyki – NIE. Zdrowy styl życia – TAK. 5. Alkoholizm jest chorobą- uzależnieniem od alkoholu.

OBSZAR 2. Przygotowuje młodego człowieka do poczucia dumy z historii i kultury narodu.

1.Kształtowanie poczucia więzi z krajem ojczystym, jego przeszłością, tradycją i kulturą
2. Kształtowanie poczucia dumy narodowej– Zna historię własnego państwa – Zna symbole narodowe i pieśni patriotyczne – Wychowanie do wartości i kształtowanie prawidłowych postaw patriotycznych – Zna i wzoruje się na sylwetkach wielkich Polaków – Poznanie ważnych wydarzeń z życia Kardynała Stefana Wyszyńskiego– Udział w konkursach przedmiotowych i tematycznych – Organizowanie różnorodnych uroczystości z okazji świąt państwowych, oraz ważnych dla kraju rocznic – Cykl lekcji poświęconych wychowaniu patriotycznemu – Galeria wybitnych Polaków – Zapoznanie z osiągnięciami wielkich Polaków – Historia flagi, godła i hymnu – Cykliczne wystawy – Apele, inscenizacje1.Święto Odzyskania Niepodległości – wychowanie do wartości 2.Kwiecień – miesiącem pamięci narodowej. 3.Świeto Konstytucji 3-go Maja. 4.Twój idol, twój autorytet. 5.Biografia Stefana Wyszyńskiego. 6.Polacy,których zna Świat.

OBSZAR 3. Przygotowuje absolwenta do życia w zjednoczonej Europie, do tolerancji i szacunku do człowieka, innych kultur i religii

1. Kształtowanie postaw obywatelskich, szacunku i tolerancji dla odmiennych kultur i religii 2. Kształtowanie postawy proeuropejskiej 3. Zapoznanie z katalogiem praw wolności człowieka i ich łamaniem 4. Promowanie wartości chrześcijańskich – Poznaje nauki, które głosił Ojciec Św., ze szczególnym uwzględnieniem myśli kierowanych do młodzieży – Rozumie proces jednoczenia się Europy – Ma poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej – Posługuje się językiem obcym w mowie i w piśmie – Ma świadomość potrzeby tolerancji dla odmiennych kultur i religii – Zna prawa i wolności przynależne człowiekowi – Kieruje się w życiu zasadami dekalogu – Wystawy – konkursy – pogadanki 1.Wszyscy jesteśmy tacy sami. 2.Nasze miejsce w Europie. 3. Czy jestem tolerancyjny? 4.Wszyscy jesteśmy Europejczykami. 5.Poznajemy kraje i mieszkańców Unii Europejskiej. 6.Poznajemy instytucje stojące na straży praw człowieka.

OBSZAR 4. Przygotowuje ucznia do poczucia dumy z własnego miejsca zamieszkania.

1. Wprowadzenie w świat tradycji regionu 2. Wskazanie przykładów umożliwiających integrację z kulturą regionu 3. Wspieranie kontaktów z osobami i instytucjami zajmującymi się ochroną i pomnażaniem dziedzictwa kulturowego w regionie – Zna przeszłość i współczesność własnego regionu w aspekcie kulturalnym, gospodarczym, politycznym i społeczny – Planuje ścieżkę rozwoju zawodowego
– Rozumie konieczność pielęgnowania tradycji regionu – Wskazuje przykłady dziedzictwa kulturowego w regionie (spuścizna materialna i niematerialna – Utożsamia się ze swoją małą Ojczyzną – Zna tradycje i obrzędy ludowe regionu – Konkurs wiedzy o regionie – Konkurs wiedzy o Praszce – Lekcje muzealne (Muzeum w Praszce, w Ożarowie i w Wieluniu) – Obrzędy i obyczaje (inscenizacje, portfolia, prace plastyczne) – Dni Praszki – Ludzie naszego regionu Informacje o walorach turystycznych, przyrodniczych i kulturalnych (wycieczki, wystawy, rajdy, konkursy) lokalni przedsiębiorcy 1.Czy znasz swoją miejscowość i gminę? 2.Historia mojej miejscowości. 3.Wycieczka do Muzeum w Praszce. 4.Zabytki,które warto zobaczyć w najbliższej okolicy. 5.Jedzie pociąg – historia kolejki wąskotorowej. 6. Moje plany dotyczące dalszego kształcenia i wyboru zawodu.

OBSZAR 5. Kształci nawyki zdrowego stylu życia i spędzania wolnego czasu oraz dbania o środowisko naturalne.

1. Wskazanie na konieczność racjonalnego odżywiania się higieny osobistej, dbania o estetykę spożywania posiłków
2. Zdrowie fizyczne i zdrowie psychiczne 3. Zapewnienie opieki medycznej 4.Bezpieczeństwo w szkole i poza szkołą 5. Wskazanie na szkodliwość używania środków psychoaktywnych 6. Aktywny tryb życia 7. Wskazanie na konieczność współżycia z przyrodą 8. Choroby cywilizacyjne 9. Dbałość o najbliższe środowisko na co dzień– Rozumie konieczność zdrowego stylu życia i profilaktyki – Zna zagrożenia współczesnej cywilizacji – Dba o środowisko naturalne i rozumie konieczność jego ochrony dla przyszłych pokoleń – Wie, gdzie może uzyskać pomoc medyczną – Działalność szkolnego koła PCK (akcje, konkursy) – Konkursy ekologiczne – Sprzątanie Świata – Dzień Ziemi – Dzień Sportu Szkolnego – Cykl lekcji wychowawczych (spotkanie z lekarzem, pielęgniarką, prelekcje) 1.Dbamy o czystość klasy i szkoły. 2.Bezpiecznie spędzamy ferie. 3 .Dbamy oswoją skórę, opalać się czy też nie? 4. Relaks-sposób rozładowania stresu 5. Udział w akcji „Sprzątanie świata”. 6. Pomagajmy ptakom i zwierzętom przetrwać zimę. 7. Witamy wiosnę. 8. Światowe problemy ochrony środowiska. 9. Obchody Dnia Ziemi 10. Bezpieczna droga do i ze szkoły. 11. Ruch to zdrowie.

OBSZAR 6. Bezpieczeństwo – zagrożenia dla zdrowia i życia, przemoc, agresje i patologie

1.Przeciwdziałanie przemocy i agresji w szkole – Uczeń odróżnia przemoc od agresji – Wie do kogo zwrócić się o pomoc – Umie przeciwstawić się tego typu sytuacjom – Zna konsekwencje negatywnych zachowań – Spotkania z pedagogiem – pogadanki a godzinach wychowawczych 1. Pozytywne myślenie- co mi to daje? 2. Na czym polega rozwój człowieka? 3. Ja, w środowisku do którego należę ,moje miejsce w rodzinie, w gronie kolegów, społeczności szkolnej. 4. Emocje i ich związek z przeżywaniem określonych sytuacji.
2. Uświadomienie młodzieży zagrożeń związanych z uzależnieniami – Uczeń umie dbać o własne zdrowie i bezpieczeństwo – Zna zagrożenia wynikające z używania nikotyny, alkoholu i innych środków odurzających – Posiada wiedzę na temat skutków prawnych i społecznych używania środków odurzających – Zachowuje postawę asertywną – Zdobywa umiejętność dokonywania wartościowych i sensownych wyborów w życiu – Projekcje filmów o tematyce profilaktycznej – Przygotowanie gazetek tematycznych dotyczących akcji :Dzień bez papierosa”, „Światowy Dzień Walki z AIDS” – Realizacja szkolnych programów profilaktycznych – Prelekcje na temat dbałości o zdrowie 1. Zapoznajemy się z pojęciem asertywności. 2. Uczymy się zachowań asertywnych. 3. Co rozumiemy pod pojęciem – zdrowy styl życia? 4. Istota i sposób powstawania uzależnień. Rodzaje uzależnień.
3. Uświadamianie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych – Posiada podstawową wiedzę w zakresie korzystania z internetu
– Posiada wiedzę na temat nielegalnych praktyk stosowanych w internecie

– Jest świadomy zgubnych skutków jakie może nieść niewłaściwe korzystanie z technologii informatycznych . –Rozwija swoje kompetencje cyfrowe. Bezpiecznie i odpowiedzialnie korzysta z zasobów dostępnych w sieci.

– Realizacja zajęć-informatyki – Pogadanki – Spotkania z fachowcami (policjant, psycholog, pedagog) 1. Jak bezpiecznie korzystać z internetu. 2. Czego nie mogę robić gdy surfuję w internecie. 3.Strony, które warto polecić – surfuję z głową.4.Ochrona przed skutkami pożaru i innymi zagrożeniami– Uczeń zna zasady zachowania się podczas pożaru i akcji gaśniczych. – Umie obsługiwać podstawowy sprzęt gaśniczy – Zna rodzaje pożarów i ich charakterystykę – Potrafi podporządkować się osobom kierującym akcją ratowniczą– Ewakuacja w czasie pożaru lub alarmu zagrożenia wybuchem bomby – Atak terrorystyczny 1. Co to jest plan ewakuacyjny? 2. Jak korzystać z numerów alarmowych? 3. Jak zachować się podczas ewakuacji? 5. Zasady bezpieczeństwa na drodze (pieszy, rowerzysta, pasażer, trudne sytuacje)– Uczeń jest świadomym uczestnikiem ruchu drogowego – Zna zasady udzielania pierwszej pomocy – Uczeń właściwie zachowuje się na drodze zarówno w charakterze pieszego jak i kierującego– Organizowanie pogadanek na lekcjach wychowawczych na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym Spotkania z przedstawicielami Policji, Straży Miejskiej – Organizowanie kursu na kartę rowerową1. Przepisy ruchu drogowego dla rowerzystów. 2. Jak bezpiecznie poruszać się po drodze? 3. Jestem widoczny na drodze. 6. Zasady bezpieczeństwa w czasie uroczystości szkolnych, wycieczek, rajdów, biwaków i wypoczynku w czasie wolnym od zajęć – Uczeń rozróżnia zagrożenia i potrafi na nie prawidłowo reagować– Pogadanki na lekcjach wychowawczych – Spotkania z fachowcami (lekarz, pielęgniarka, policjant) 1. Poznajemy zasady zachowania na rajdach i wycieczkach. 2. Jak bezpiecznie poruszać się w grupie? 7. Środki odurzające– Uczeń zna konsekwencje nadużywania środków odurzających– Organizowanie spotkań i prelekcji na temat szkodliwości środków odurzających 1. Skutki zażywania środków odurzających. 2. Jak odmawiać?

OBSZAR 7. Współpraca z rodzicami.

1. Określenie programu i zasad współpracy między szkołą a rodzicami 2. Uświadomienie rodzicom możliwości intelektualnych ich dzieci 3. Współdziałanie rodziców i nauczycieli w procesie wychowania 4. Rodzice wspomagają dzieci w rozwiązywaniu problemów wieku dojrzewania 5. Rodzice wspierają dzieci w ich twórczym działaniu 6.Zainteresowanie rodziców finansami szkoły – Uczeń przekazuje informacje na linii: Uczeń- Nauczyciel Rodzic – Wybór trójek klasowych – Spotkania w ramach Rady Rodziców – Organizowanie przez szkołę spotkań pedagoga i psychologa z rodzicami – Udział rodziców w imprezach szkolnych wycieczki, dyskoteki – Spotkania z pedagogiem i wychowawcami klas – Organizowanie szkoleń dla rodziców – Udział w pracach na rzecz szkoły – Spotkania w ramach Rady Rodziców 1.Dzień Kobiet. 2.Dzień Chłopca. 3.Dzień Nauczyciela. 4.Dzień Dziecka.

Stałe uroczystości o charakterze wychowawczym i kulturalnym

Rodzaj wydarzenia

Wartości

Przewidywane efekty

Termin
Rozpoczęcie roku szkolnego patriotyzm, wykształcenie, praca nad sobą, – godne zachowanie podczas uroczystości, poczucie wspólnoty społeczności szkolnej i przynależności narodowej, odświętny ubiór

IX

Sprzątanie świata praca dla społeczeństwa. wrażliwość na estetykę środowiska, dbałość o wygląd otoczenia, postawa proekologiczna

IX

Ślubowanie klas pierwszych tradycja, kultywowanie ceremoniału kultywowanie ceremoniału, który jest częścią tradycji w szkole, nadanie rangi przyjęcia do społeczności szkolnej,

IX/X

Święto Edukacji Narodowej szacunek, uprzejmość szacunek dla pracy nauczyciela.

X

Rocznica Odzyskania Niepodległości przez Polskę niepodległość, ojczyzna, patriotyzm umiłowanie wolności i niepodległości, docenianie pokoju, wychowanie do wartości, godne zachowanie podczas uroczystości.

XI

Andrzejki dobre obyczaje i tradycje polskie. utrzymanie koleżeńskich i przyjaznych kontaktów z rówieśnikami

XI

Mikołajki dzielenie się radością z innymi zaangażowanie w organizowanie imprezy klasowej, wykształcenie umiejętności dawania prezentów.

XII

Dzień Przeciw Przemocy, w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka szacunek dla drugiego człowieka, tolerancja. poznanie różnych sposobów rozwiązywania konfliktów, odnoszenie się z szacunkiem do każdego człowieka.

XII

Jasełka szkolne tradycja, umiejętność przebaczania innym. podtrzymywanie tradycji bożonarodzeniowej, budowanie więzi wspólnoty szkolnej.

XII

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy szacunek dla drugiego człowieka, tolerancja. dzielenie się z innymi zaangażowanie w organizowanie masowej imprezy lokalnej, wykształcenie umiejętności dawania i pomocy potrzebującym.

I

Zabawa karnawałowa dobre obyczaje zacieśnianie współpracy z rodzicami,

I/II

Walentynki – Konkurs Piosenki Polsko – Angielskiej składanie życzeń poznanie talentów wokalnych szkoły okazywanie szacunku i miłości drugiej osobie prezentowanie umiejętności wokalnych uczniów naszej szkoły, przełamywanie oporów do występów publicznych uczniów zdolnych i nieśmiałych

II

Powitanie wiosny tradycja regionalna. kultywowanie tradycji regionalnych, zaangażowanie w pracę grupy

III

IV

Dzień Ziemi rozwój zrównoważony wrażliwość na estetykę środowiska, postawa proekologiczna.
Szkolny Konkurs Tańca poznanie talentów tanecznych szkoły prezentowanie umiejętności tanecznych uczniów naszej szkoły, przełamywanie oporów do występów publicznych uczniów zdolnych i nieśmiałych

IV

Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja demokracja, niepodległość, świadomość przynależności narodowej

V

Święto Patrona szkoły uwrażliwianie uczniów na postawę i przekaz jaki dziedziczymy od Patrona – Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, uczenie postaw szacunku dla szkoły, jej znakomitej historii – kultywowanie ceremoniału, tradycja, okazywanie szacunku i odpowiedniej postawy dla Patrona , poszanowanie prawdy i godności, kultywowanie tradycji szkoły, zaangażowanie w pracę grupy

V

Festyn Rodzinny/ Rajd rowerowy wspólna zabawa, prezentacja twórczości uczniowskiej integracja społeczności uczniowskiej, rodziców i pracowników szkoły

V/VI

Dzień Sportu Szkolnego wspólna zabawa, Prezentacja sportowych talentów uczniowskich integracja społeczności uczniowskiej i pracowników szkoły, wzorce uczniowskie godne naśladowania

VI

Podsumowanie działalności sportowej w roku szkolnym 2019/2020 prezentacja sportowych talentów uczniowskich integracja społeczności uczniowskiej i pracowników szkoły

VI

Uroczyste zakończenie roku szkolnego wykształcenie, praca nad sobą. zachowanie godne naśladowania, odpowiedni strój, identyfikacja ze wspólnotą szkolną.

VI

Efektem realizacji Programu Wychowawczego będzie absolwent:

– odpowiedzialny za swoje czyny oraz stosunek do drugiego człowieka – kulturalny – znający normy dobrego zachowania i według nich postępujący – kreatywny, ciekawy świata i siebie – tolerancyjny – niewyszydzający, niepiętnujący innych, wrażliwy na potrzeby innych – odporny na patologie społeczne – znający swoją wartość, potrafiący dokonywać rzetelnej samooceny służącej lepszemu poznaniu siebie i samodoskonaleniu – rozwijający swoje uzdolnienia ,pracujący nad rozwojem własnej osobowości – świadomy konieczności stosowania postaw i zachowań ekologicznych w życiu – szanujący dziedzictwo kulturowe (posiadający właściwy stosunek do symboli narodowych, znający tradycję szkoły, zabytki i historię najbliższej okolicy) – potrafiący samodzielnie dokonywać świadomych wyborów, odróżniający dobro od zła, odpowiedzialny za swoje postępowanie, dbający o własna higienę i zdrowie – postrzegający życie jako najwyższa wartość – potrafiący w zjednoczonej Europie wskazać wartość swojej Ojczyzny Załącznikiem do ogólnego programu wychowawczego szkoły są plany pracy wychowawców wraz z harmonogramem działań wychowawczych.

TEMATYKA I HARMONOGRAM GODZIN WYCHOWAWCZYCH KLASY IV

Lp.

Cele ogólne

Tematyka

Czas realizacji

Odpowiedzialni

1.

Promowanie zasad samorządności, demokracji, sprawiedliwości i wolności 1. Wybór samorządu klasowego, prawa i obowiązki ucznia. Wrzesień Wychowawca

2.

Wpajanie kultury osobistej i postaw prospołecznych w kontaktach interpersonalnych, ze szczególnym uwzględnieniem rodziny i zespołu klasowego. 2. Kto się uczy w mojej klasie? 3. Jesteśmy razem tu i teraz. 4. Kształtowanie postaw otwartych na poszukiwanie pomocy oraz porady kiedy zaczynają się trudności i kiedy wybór jest ważny, a kiedy trudny 5. Dzień Chłopca 6. Andrzejki – zabawa klasowa. 7. Tradycje Bożego Narodzenia w moim domu. 8. Moje miejsce w rodzinie. 9. Świadomość własnych uczuć. 10. Jak znaleźć przyjaciół – co to jest tolerancja. 11. Postawa „Best”. 12/13 Pogadanka na temat wyników nauczania i zachowania 14. Rozwiąż konflikt. 15. Święta Wielkanocne w moim domu. 16. Jaka jest kultura mojego zachowania? 17. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby i trudności innych ludzi ( osoby niepełnosprawne)

Październik

Październik

Październik

Wrzesień Listopad

Grudzień Luty

Marzec Marzec

Marzec

Styczeń/ czerwiec Kwiecień Marzec/Kwiec.

Styczeń

Maj

Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Pedagog szkolny Pedagog szkolny Pedagog szkolny Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca

3.

Wspieranie rozwoju fizycznego i zdrowotnego ucznia. 18. Bezpieczna droga do szkoły. 19. Bezpieczna wycieczka szkolna. 20. Jak się odżywiam? 21. Czas wolny na co dzień i od święta. 22. Nasze hobby, czyli co zbieramy i dlaczego? 23. Zasady udzielania pierwszej pomocy. 24. Higiena pracy w domu i szkole. 25. O szkodliwości palenia papierosów. Wrzesień Wrzesień Grudzień Luty Kwiecień Maj Czerwiec Czerwiec Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca

4.

Promowanie proekologicznych postaw i zachowań uczniów 26. Dlaczego należy dbać o swoje środowisko naturalne? Kwiecień Wychowawca

5.

Szacunek dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości europejskie 27. Wzór dobrego nauczyciela. 28. Symbole i święta narodowe – wychowanie do wartości 29. Co powinniśmy wiedzieć o patronie naszej szkoły? Październik Listopad Maj Wychowawca Wychowawca Wychowawca

6.

Korzystanie ze zdobyczy techniki i nauki. 30. Telewizja i komputer w moim życiu.

31. Uświadamianie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych; Bezpiecznie i odpowiedzialnie korzystam z zasobów dostępnych w sieci.

Listopad Listopad Wychowawca Wychowawca

TEMATYKA I HARMONOGRAM GODZIN WYCHOWAWCZYCH W KL. V

Lp.

Cele ogólne

Tematyka

Czas realizacji

Odpowiedzialni

1.

Szacunek dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na inne wartości europejskie 1.Wykonanie bibliografii do albumu o patronie szkoły oraz gazetki ściennej. 2.Kalendarium świąt narodowych i ich znaczenie – wychowanie do wartości 3.Święto EN- spotkanie z emerytowanym nauczycielem. 4.Rocznica wyboru Patrona naszej szkoły. Styczeń Listopad Październik Maj Wychowawca, nauczyciel historii Wychowawca Wychowawca Wychowawca

2.

Wpajanie zasad samorządności, sprawiedliwości, demokracji i wolności 5.Wybór Samorządu Klasowego. 6.Przypomnienie praw i obowiązków ucznia. Wrzesień Wrzesień Wychowawca Wychowawca

3.

Promowanie kultury osobistej i postaw prospołecznych ze szczególnym uwzględnieniem rodziny i klasy. 7.Zajęcia integrujące klasę. 8.Wigilia klasowa. 9.Mikołajki w klasie 10.Tradycje wielkanocne. 11.Praca zawodowa naszych rodziców 12.Właściwe zachowanie i ubiór w różnych miejscach i sytuacjach. 13.Rozwijanie umiejętności rozumienia innych, która sprzyja efektywnej współpracy. 14.Wyzwalanie chęci do działania na rzecz innych osób w celu poprawy ich sytuacji (wolontariat). 15.Kształtowanie postawy szacunku i zrozumienia wobec innych osób, w tym niepełnosprawnych.

Kwiecień

Grudzień

Grudzień Kwiecień

Maj

Marzec

Listopad

Kwiecień

Kwiecień
Wychowawca, pedagog szkolny Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca

4.

Wspieranie rozwoju fizycznego i zdrowotnego ucznia 16.Bezpieczna droga do szkoły. 17.Bezpieczna wycieczka szkolna. 18.Bezpieczne uprawianie sportów zimowych. 19.Bezpieczne uprawianie sportów letnich. 20.Higiena pracy umysłowej w domu i w szkole. 21.Uzależnienie od alkoholu. 22.Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach. 23.Zachęcanie do pracy nad własną motywacją oraz analizą czynników, które ich demotywują. 24.Prezentowanie sposobów pokonywania własnych słabości oraz akceptowania ograniczeń i niedoskonałości. 25/26 Pogadanka na temat wyników nauczania i zachowania Wrzesień Marzec Styczeń Czerwiec Maj ************************* kultywowanie Październik Marzec Luty Październik Styczeń/Czerwiec Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca

5.

Korzystanie ze zdobyczy techniki i nauki 27.Wpływ mediów na nasze życie.

28.Doskonalenie umiejętności rozpoznawania symptomów uzależnienia od komputera i internetu. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.

29.Rozwijanie poczucia osobistej odpowiedzialności, zachęcanie do angażowania się w prawidłowe i zdrowe zachowania. 30. Uświadamianie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych.
Luty Listopad Luty Czerwiec Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca

TEMATYKA I HARMONOGRAM GODZIN WYCHOWAWCZYCH W KL. VI

Lp.

Cele ogólne

Tematyka

Czas realizacji

Odpowiedzialni

1.

Wspieranie rozwoju fizycznego i zdrowotnego ucznia 1.Bezpieczna droga do szkoły 2.Bezpieczna wycieczka 3.Higiena pracy w domu i w szkole, higiena osobista 4.Uzależnienia: papierosy, narkotyki i alkohol 5.Udzielanie pierwszej pomocy 6.Czas wolny, nasze zainteresowania 7.Kształtowanie konstruktywnego obrazu własnej osoby, np. świadomości mocnych i słabych stron. Wrzesień Październik Listopad Maj Marzec Czerwiec Styczeń Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Opiekunowie PCK Wychowawca Wychowawca

2.

Promowanie kultury osobistej i postaw prospołecznych w kontaktach interpersonalnych ze szczególnym uwzględnieniem rodziny i zespołu klasowego 8.Uczucia moje i innych 9.Przyczyny przemocy wśród uczniów 10.Jak radzić sobie w sytuacjach przemocy 11.Wigilia klasowa 12.Tradycje świąteczne 13.Andrzejki, Mikołajki-zwyczaje 14.Moje obowiązki domowe i przeżywanie wspólnych radości i smutków 15.Bierzemy udział w uroczystościach domowych 16.Kształtowanie umiejętności współpracy w dążeniu do osiągnięcia celu 17.Uwrażliwianie na różne obszary ludzkich problemów i potrzeb poprzez krzewienie potrzeby udzielania pomocy (wolontariat) 18.Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: wyrażanie własnych opinii, przekonań i poglądów 19.Rozwijanie świadomości roli i wartości rodziny w życiu człowieka 20.Budowanie atmosfery wsparcia i zrozumienia w sytuacji problemowej oraz promowanie rzetelnej wiedzy mającej na celu zredukowanie lęku 21.Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z własnymi negatywnymi emocjami oraz z zachowaniami agresywnymi 22.Rozwijanie wrażliwości na potrzeby i trudności osób niepełnosprawnych 23.Kształtowanie postawy szacunku i zrozumienia wobec osób niepełnosprawnych. Kwiecień Grudzień Marzec Grudzień Grudzień Listopad Styczeń Październik Maj Grudzień Październik Listopad Marzec Kwiecień Wrzesień Październik Wychowawca- Pedagog szkolny Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca

3.

Wpajanie zasad samorządności i demokracji, sprawiedliwości i wolności 24.Wybór samorządu klasowego 25.Przypomnienie praw i obowiązków ucznia. 26.Szkoła w oczach dzieci Wrzesień Marzec Luty Wychowawca Wychowawca Wychowawca

4.

Szacunek dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na inne wartości europejskie. 27.Patron szkoły 28.Symbole i święta Narodowe – wychowanie do wartości 29.Dzień Edukacji Narodowej – wywiad z nauczycielami Maj Listopad Październik Wychowawca Wychowawca Wychowawca

5.

Korzystanie ze zdobyczy techniki i nauki.

30.Wpływ mediów na nasze życie. Bezpiecznie i odpowiedzialnie korzystam z zasobów dostępnych w sieci.

31.Plusy i minusy mediów w życiu codziennym 32.Uświadamianie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych; 33.Rozwijanie świadomości dotyczącej prawa do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci.
Kwiecień Kwiecień Luty Czerwiec Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca

TEMATYKA I HARMONOGRAM GODZIN WYCHOWAWCZYCH W KL. VII

Lp.

Cele ogólne

Tematyka

Czas realizacji

Odpowiedzialni

1. Zdrowie edukacja zdrowotna 1.Kształtowanie postawy proaktywnej, w której uczeń przejmuje inicjatywę, ale też odpowiedzialności za swoje działania, decyzje 2. Kształtowanie umiejętności świadomego wyznaczania sobie konkretnych celów 3.Rozwijanie umiejętności hierarchizacji zadań 4.Podnoszenie poczucia własnej wartości poprzez określanie osobistego potencjału 5.Kształtowanie świadomości własnego ciała z uwzględnieniem zmian fizycznych i psychicznych w okresie dojrzewania. Listopad Październik Listopad Maj Marzec Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca
2. Relacje kształtowanie postaw społecznych 6. Wybór samorządu klasowego 7. Kształtowanie umiejętności wchodzenia w interakcje z ludźmi w sposób zapewniający zadowolenie obydwu stron 8.Kształtowanie umiejętności szukania inspiracji, rozwijanie własnej kreatywności 9.Rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych (wolontariat). 10. Moja postawa szacunek i zrozumienie wobec osób niepełnosprawnych. 11. Budujemy atmosferę zaufania w klasie. 12. Jak zjednać sobie przyjaciół? 13. Dzień Chłopaka Wrzesień Kwiecień Grudzień Styczeń Listopad Październik Styczeń Wrzesień Wychowawca Wychowawca- Pedagog szkolny Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca, zespół klasowy
3. Kultura wartości, normy i wzory zachowań 14. Nasz Patron szkoły – wzór do naśladowania 15. Rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości – wychowanie do wartości. 16.Rozwijanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia i samokształcenia, zaangażowania w zdobywanie wiedzy i umiejętności 17.Rozwijanie takich cech jak: pracowitość, odpowiedzialność, prawdomówność, rzetelność i wytrwałość 17.Umacnianie więzi ze społecznością lokalną. 18.Wszyscy jesteśmy tacy sami. 19. Czy jestem tolerancyjny? 20.Wszyscy jesteśmy Europejczykami. 21.Poznajemy instytucje stojące na straży praw człowieka. Maj Listopad Kwiecień Marzec Luty Wrzesień Październik Maj Grudzień Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca, Rzecznik Praw Ucznia
4. Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) 22.Rozwijanie postaw opartych na odpowiedzialności za dokonywane wybory i postępowanie 23.Dostarczenie wiedzy z zakresu prawa dotyczącego postępowania w sprawach nieletnich 24.Przeciwdziałanie ryzykownym zachowaniom seksualnym 25.Rozwijanie umiejętności 26. Pozytywne myślenie- co mi to daje? 27. Ja, w środowisku do którego należę ,moje miejsce w rodzinie, w gronie kolegów, społeczności szkolnej. 28. Emocje i ich związek z przeżywaniem określonych sytuacji.

29.Jak bezpiecznie korzystać z internetu. 30. Czego nie mogę robić gdy surfuję w internecie. Bezpiecznie i odpowiedzialnie korzystam z zasobów dostępnych w sieci.

31.Strony, które warto polecić – surfuję z głową.
Czerwiec Listopad Październik Luty Grudzień Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca, pedagog szkolny Wychowawca, informatyk Wychowawca, policjant Wychowawca

TEMATYKA I HARMONOGRAM GODZIN WYCHOWAWCZYCH W KL. VIII

Lp.

Cele ogólne

Tematyka

Czas realizacji

Odpowiedzialni

1. Zdrowie edukacja zdrowotna 1.Zasady udzielania pierwszej pomocy. 2. Narkotyki- szczęście czy pułapka. 3. Hobby zamiast nałogów. 4. Choroby XXI wieku – czy można ich uniknąć? 5. Wysiłek fizyczny źródłem sprawności i prawidłowych czynności organizmu. 6. Alkohol i inne substancje uzależniające. 7. Co to jest stres? – objawy stresu. Listopad Październik Listopad Maj Marzec Styczeń Wrzesień Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca
2. Relacje kształtowanie postaw społecznych 8. Wybory samorządu klasowego, ustalamy kontrakt klasowy. 9. Planujemy pracę klasy w roku szkolnym 2019/2020. 10. Klasowy Dzień Chłopca – Mister klasy. 11. Moje plany dotyczące dalszego kształcenia i wyboru zawodu. 12. Jakie są szanse realizacji moich planów w naszym regionie? 13. Droga, formy i kanały komunikowania się ludzi. 14. Andrzejki-wróżby. 15. Klasowe mikołajki. 16. Wigilia – znaczenie tradycji w moim domu. 17. Wspólnie odpowiadamy za wyniki w nauce i zachowaniu. 18. Podsumowanie I półrocza – samoocena. 19. Fikcja w mediach. 20. Odpowiedzialność za wyniki w nauce i zachowaniu oznaką dorosłości. Wrzesień Wrzesień Wrzesień Grudzień Styczeń Październik Listopad Grudzień Grudzień Październik Luty Kwiecień Listopad Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca Pedagog szkolny Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca, zespół klasowy Wychowawca Wychowawca zespół klasowy Wychowawca Wychowawca zespół klasowy
3. Kultura wartości, normy i wzory zachowań 21.Samoocena swoich mocnych i słabych stron. 22. Sylwetka wielkiego Polaka- Nasz Patron szkoły – wzór do naśladowania 23. Czy jesteś asertywny? 24. 11 listopada- znaczenie tego dnia dla młodego człowieka – wychowanie do wartości 25. Wigilia – znaczenie tradycji w moim domu. 26. Współcześni idole młodzieży. 27. Walory turystyczne naszej gminy. Maj Maj Marzec Listopad Grudzień Październik Maj Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca, zespół klasowy Wychowawca Wychowawca Wychowawca
4. Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) 28. BHP w szkole i poza szkołą.

29. Korzyści i zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu. Bezpiecznie i odpowiedzialnie korzystam z zasobów dostępnych w sieci.

30. Różne pokolenia a ich plany i konflikty. 31. Jak skutecznie odmówić?- umiejętności społeczne. 32. Rozwiązujemy problemy- sposoby rozwiązywania konfliktów. 33. Plany na wakacje – bezpieczeństwo w czasie wakacji.
Wrzesień Marzec Marzec Luty Kwiecień Czerwiec Wychowawca Wychowawca informatyk Wychowawca Wychowawca Wychowawca Wychowawca, zespół klasowy

W czasie nauki stacjonarnej bardzo ważne jest prowadzenie pogadanek na lekcjach na temat wytycznych Ministerstwa Zdrowia, MEN i GIS, nabywanie podstawowej wiedzy na temat zapobiegania, przeciwdziałania  i zwalczania COVID-19, jak również wyposażenie uczniów w potrzebne umiejętności do nauki zdalnej.

Uzupełnienie na czas PANDEMII COVID-19:

Wszystkie działania Szkoły są zgodne z obowiązującymi przepisami ogłoszonymi przez Ministra Edukacji i Ministra Zdrowia oraz Głównego Inspektora Sanitarnego.  Zachowane zostają wszystkie normy sanitarne obowiązujące w szkole: dystans społeczny, maseczki i inne.

Szkoły różnią się m.in. zasobami kadrowymi i związaną z tym samodzielnością w realizacji zadań wychowawczych, profilaktycznych oraz z obszaru pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

Po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji uczniów od bezpośrednich kontaktów ze społecznością szkolną działania wychowawcze, profilaktyczne i wspierające kondycję psychiczną uczniów stanowią pilną konieczność. Będą prowadzone w sposób, który zapewni ich optymalną skuteczność w ochronie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, przy jednoczesnej dbałości o zachowanie reguł sanitarnych dostosowanych do sytuacji i potrzeb szkoły, do wymagań związanych z charakterem podejmowanych działań w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego oraz innych lokalnych uwarunkowań.

W obliczu zagrożeń psychicznych, na jakie są narażone dzieci i młodzież dbałość o bezpieczeństwo zdrowotne musi być rozsądnie godzone z dbałością o zdrowie psychiczne. Obie te potrzeby będą brane pod uwagę.

Praca zdalna z uczniami obejmie nie tylko proces edukacyjny, ale też wsparcie uczniów.  Zaplanowana zostanie przestrzeń do kontaktu wychowawcy z klasą, a także z psychologiem i pedagogiem szkolnym. W edukacji zdalnej w czasie pandemii szczególnie istotne będzie: zadbanie o dobrostan uczniów poprzez zaoferowanie im wsparcia, podtrzymanie relacji z nauczycielem oraz  pomiędzy uczniami, wyjaśnienie im zjawisk, które ich otaczają oraz stawianie młodym
ludziom wyzwań, które rozwijają ich potencjał i kompetencje. Właśnie teraz ta tzw. funkcja wychowawcza i opiekuńcza szkoły będą dominować. Dlatego szkoła będzie ostoją, podparciem, miejscem budowania więzi i pokazywania, jak ta więź jest ważna.

Nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy i psycholodzy szkolni zwrócą uwagę na zagrożenia i ryzykowne zachowania uczniów, które mogą się nasilić w czasie epidemii.  Czas epidemii, izolacji społecznej uczniów i zdalnego nauczania może niestety sprzyjać nasileniu się zachowań ryzykownym uczniów, zagrażających ich zdrowiu fizycznemu i psychicznemu, tworząc lub pogłębiając istniejące problemy.  Dyrekcja, wychowawcy, nauczyciele i specjaliści zwrócą uwagę na następujące niekorzystne zjawiska i będą im przeciwdziałać:

 Zwiększenie ilości czasu spędzanego przez uczniów przy ekranach (laptopy, komputery, Internet, smartfony, telewizja ) i negatywne konsekwencje tego dla zdrowia uczniów.
 Zwiększony kontakt z komputerem i Internetem zwiększa ryzyko kontaktu ze szkodliwymi i/lub uzależniającymi treściami, pornografia, przemoc, wulgaryzmy).
 Nadużywanie czy problemowe używanie przez uczniów gier komputerowych.
 Nadmierne używanie portali społecznościowych.
 Narażenie na „hejt’ i cyberprzemoc w Internecie, także w czasie lekcji zdalnych.
 Niekonstruktywne sposoby radzenia sobie z emocjami i trudnościami – nadużywanie leków, alkohol, nikotyna, używanie substancji psychoaktywnych.
 Wzrost przemocy w domu, w rodzinach dysfunkcjonalnych, problemowych.
 Ryzyko zachowań agresywnych wobec osób chorych – stygmatyzacja, wykluczanie.
 Nasilenie problemów psychicznych jako konsekwencje długotrwałego bądź silnego
stresu i traumatycznych wydarzeń, depresja, ryzyko zachowań autoagresywnych.
 Osłabienie relacji lub zerwanie więzi społecznych (samotność, konflikty).
 Brak udziału uczniów w nauce zdalnej – wypadnięcie z sytemu edukacji.
 Pogłębienie się nierówności w dostępie do edukacji.
 Pogorszenie się dostępu do opieki medycznej i psychologicznej i w efekcie pogorszenie stanu zdrowia uczniów.